Arne Ungermann (1902-1981) var manden bag de stemningsfyldte vignetter, som indleder og afslutter hver af seriens 24 episoder.
Bedst huskes nok tegningen fra de første episoder af den ventende Daniel på trappen uden for Damernes Magasin. Mange af de 19 tegninger var ‘stemningsbilleder’ fra Korsbæks gader og hjem. Der kan eksempelvis nævnes gadelygten på hjørnet af Algade, skiltet til byens klejnsmed, katten på stakittet, vandpumpen, klaveret, kødhakkemaskinen og telefonen. Andre af tegningerne underbyggede historiske begivenheder fra den tid, som Matador udspillede sig i. Eksempelvis var tegningerne af luftalarmen, mørklægningsgardinerne, erstatningskaffen og kalenderen fra den 4. maj med hagekorset klart med til at signalere forholdene og dagligdagen under besættelsen.
Arne Ungermann – som blev født den 11. december 1902 i Odense – må betegnes som en af Danmarks største tegnere. I 1930 blev Arne Ungermann tegner på Politiken, hvor han 5 år efter fik sit store gennembrud med tegneseriefiguren Hanne Hansen. I tegneserien både tegnede, skrev og rimede Arne Ungermann om den lille nette pige, der arbejdede hårdt som husassistent hos familien Olsen. Tegneserien kørte – med få korte afbrydelser – helt frem til 1958. I forordet til ‘Hanne Hansen – Udvalgte episoder 1935-1945’ står der:
‘Set fra i dag fremstår serien ikke alene som et af Arne Ungermanns hovedværker, men som et billede fra et stykke forsvunden Danmark. Som et gravmæle over en gruppe kvinder, der levede og arbejdede under vilkår, der selv set med datidens målestok var lidet misundelsesværdige.’
Arne Ungermann er nok i manges bevidsthed bedst kendt for illustrationerne af børnebogsklassikerne ‘Palle alene i verden’ (1942), ‘Okker, Gokker Gummiklokker’ (1943) og ‘Abel Spendabel’ (1945). Bøger som i tidernes løb er blevet udgivet i op til 6 udgaver og over 20 oplag og stadigvæk sælges i stort antal i landets boghandlere og bogklubber. For sin store indsats og popularitet på børnebogsområdet modtog Arne Ungermann i 1961 Børnebogsprisen. Hvis man har lyst til at se originalmaterialet til Ungermanns børnetegninger findes en del af dem på Kunstmuseet Køge Skitsesamling.
Arne Ungermanns alsidige karriere har udover vignettegner, avistegninger og børnebogstegninger budt på mange opgaver som omslagskunstner, reklametegner, plakattegninger og illustrator af voksenbøger. En stor del af hans bladtegninger og illustrationer for voksne kan opleves på Grafisk Museum i Brandts Klædefabrik i Odense.
Vi vil afslutningsvis gerne sende en tak til Arne Ungermanns datter Line Ungermann Schmidt-Madsen, som har bidraget med informationer til artiklen og givet os lov til at bruge to af hendes fars fantastiske vignetter.
Matador eller Krøniken? – Mads Skjern eller Kaj Holger? Agnes eller Ida? Hvilken føljeton er bedst? Vi diskuterer i dag livligt, hvilken af de to populære tv-føljetoner vi foretrækker og ser som mest vellykket. Måske […]