Er det det rene blasfemi eller en genistreg at omdanne alle tiders største tv-serie til en musical? Efter der i sidste uge blev afholdt pressemeddelelse, hvor det store Matador-musical-projekt blev præsenteret, har mange ytret sig for og imod idéen.
Foragterne
Nogle af skeptikerne frygter, at musicalen kan rippe op i og måske ødelægge den illusion, som de gennem mange år har bygget op omkring beboerne i Korsbæk og omegn. En ny fortælling om Mads Skjern, Maude Varnæs, Oluf Larsen og seriens andre elskede karakterer, vil kunne give uønskede svar på spørgsmål, som fra Lise Nørgaards side var tiltænkt seernes egne forestillings- og fortolkningsevne. Tænk hvis musicalen går mere i dybden med Ingeborgs og baronens forhold, og fratager os muligheden for at leve lykkeligt videre i forvisningen om at der er tale om platonisk venskab mellem to besjælede individer.
Nogen har det på forhånd svært med at se de elskede karakterer – som de har set et utal af gange i fjernsynet og på dvd – i nye kroppe og med nye stemmer. Vi kan have svært ved at forestille os Lars Knutzon som Viggo Skjold Hansen og Oluf Larsen i skikkelse af Tommy Kenter. Tanken om at den umusikalske Mads Skjern pludselig bryder ud i skønsang på scenen, kan vel også give en forkert smag i munden hos de mest “trofaste” Matadorfans.
Tilhængerne
At der er mange tilhængere af projektet viser den store efterspørgsel på billetter til sommerens forestillinger i Operaen. Billetsalgets til musicalen Matador er aldrig set lignende i dansk teaterhistorie, og hvad angår omsætningshastighed kan præstationen næsten måle sig med billetsalget til koncerter med idoler som Robbie Williams og Madonna.
Chef for DR RadioUnderholdningsOrkestret Kim Bohr-Christensen, siger således om den overvældende interesse:
– Vi havde ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at vi allerede dagen efter offentliggørelsen skulle i gang med at finde en ny spilleperiode. Men sådan en efterspørgsel kan man selvfølgelig ikke sidde overhørig. Derfor frigiver vi nu 1000 ekstra billetter til forestillingerne i 2007, og samtidig har vi arbejdet i døgndrift på at finde en ny, sammenhængende periode i Operaen i 2008.
I den forbindelse bør det nævnes at jagten på de 1000 ekstra billetter til sæson 2007 samt billetsalget til spilleperioden i 2008 starter søndag den 5. november 2006 klokken 8.00.
Billetter kan købes på Billetnet (70 15 65 65, www.billetnet.dk), DR butikken (35 20 62 62) og Det kgl. Teaters billetcenter (33 69 69 69).
Hvad er det, der har fået så mange folk til at betale over 600 kroner for at se en 30 timers tv-serie kogt ned til en musical på et par timer? Det spørgsmål er der sikkert rigtige mange svar på, men de sidste års Matador-udgivelser, viser med al tydelighed, at danskerne åbenbart ikke kan få nok af Matador.
Det er vel helt naturligt at hige efter mere af det, som man ynder, og når der pludselig byder sig en mulighed at se en ny “episode”, så er det da fristende at se, hvorvidt instruktøren og det øvrige hold er i stand til at give os nogle nye bud på, hvad der foregår i og omkring Korsbæk i årene 1929-1947.
Holdet bag
En ting, der umiddelbart taler for projektet er holdet bag, som består af noget af det ypperste, som vi pt. kan byde på indenfor dansk teater og underholdning.
Man føler sig jo altid tryg, når Bent Fabricius- Bjerre har en finger med i spillet. Han er Matador-mand med stort M og har med musicalen “Esther” tidligere vist, at han kan forbilledlig vis mestrer musicalgenren.
Som “et nyt og friskt pust sekunderes “the grand old man” af rapperen Clemens Telling (MC Clemens), som er en af tidens store poeter og rimmestre.
En af vor mest kreative og favnende teaterhjerner Peter Langdal er manuskriptforfatter og instruktør. Gennem snart 25 år har han med stor succes prøvet kræfter med klassiske og moderne teaterstykker samt musicals og operaer – både herhjemme og i udlandet.
På skuespillersiden er det umiddelbart logisk at vælge Jens Jørn Spottag i rollen som Mads Skjern. Det er en tung arv at løfte – ja vel nærmest en umulig opgave at skulle leve op til Jørgen Buckhøjs præstation, men Spottag har blandt andet i tv-serien Bryggeren vist, at han mestrer rollen som fremadstræbende og ambitiøs forretningsmand, som “betaler prisen på hjemmefronten”.
Flemming Enevold i rollen som Hans Christian Varnæs lyder umiddelbart også som et rigtig godt valg. Der er en ro og respekt over Flemming Enevolds person, som kan komme ham til gavn i rollen som den retskafne bankdirektør. Flemming Enevold var i øvrigt også på valg, da der i 1989 skulle vælges skuespiller til musicalen Esther.
Da Agnes og hendes liv er omdrejningspunkt for forestillingen, er det naturligvis vigtigt, at Sonja Richter formår at udfylde rollen som den gæve stuepige, der gennemgår en enorm udvikling og ender som en af Korsbæks store “forretningsmænd”. Det tror vi nu nok, at hun skal klare.
Det mest vanskelige at vurdere er for os at se, om Kaya Brüel kan løfte arven efter Ghita Nørby i rollen som Ingeborg, samt hvorvidt Lotte Andersen kan gøre Malene Schwartz kunsten efter i rollen som den pylrede Maude – men det må tiden jo vise.
Sidst men ikke mindst giver det en god fornemmelse i maven, at Lise Nørgaard trods umiddelbar skepsis er blevet overvist om projektets kvaliteter. Dette vidner om, at Peter Langdal, har fundet en vinkel på historien, som er tro mod tv-seriens univers.
Øretævernes holdeplads
Uanset hvilken holdning man har til musicalen, så kan man sikkert godt blive enige om, at det er et meget modigt eller nærmest dumdristigt projekt, som holdet bag opsætningen er gået i gang med. Giver man sig i kast med at bearbejde, fortolke og beskære en kulturskat som Matador, placerer man sig undværligt midt på øretævernes holdplads. Ud fra devisen “vo intet vover, intet vinder”, må man – uanset resultatet – tage hatten af for det mod, som folkene bag projektet har udvist.
Vi håber meget, at alle bekymringer bliver gjort til skamme, og at musicalen giver nyt brændstof til det store dejlige varme Matador-bål.